Les 6, Onderwerp 1

1. Tip: De drie A’s (2:35)

Les voortgang
0% voltooid

Vaak merk je het wel als je even uit balans bent of gestrest bent geraakt of je graag meer flow wil voelen en dan ga je turbo-centreren en dan is het geregeld.


Maar soms kun je even wat extra's gebruiken en daar zijn de drie A's voor ontwikkeld.


De eerste A is van aandacht. De tweede A van acceptatie. En de derde adaptatie.


De eerste aandacht gaat over 'Oh, ik ben getriggerd geraakt' of 'Ik ben suboptimaal bezig of gestrest'. En je probeert dat niet te beoordelen maar gewoon vast te stellen. Het is wat meer met je hoofd.


De tweede A is acceptatie. Ietsje meer met je hart. Want als dit de nieuwe werkelijkheid is, mezelf of de situatie om me heen, en ik had dat niet verwacht, dan kan ik nu maar beter deze nieuwe werkelijkheid accepteren zoals hij is. Niet dat ik er verder niks aan mag verbeteren, maar ik stop met vechten tegen de werkelijkheid.


De derde A is dan adaptatie. Dan ga ik mijn eigen staat van zijn positief beïnvloeden zodat ik een betere bijdrage kan leveren aan de situatie. En dat doe je met het centreren met het HARK proces bijvoorbeeld of op een andere manier.

 

HARK staat voor Houding, Ademhaling, Ruimte om je heen en de Kwaliteit van zijn verbeteren. Maar je mag ook op een andere manier je staat van zijn positief beïnvloeden in die derde stap adaptatie.


Sommige mensen noemen het gewoon actie. Ik noem het adaptatie omdat het gaat om in eerste instantie je eigen staat van zijn positief te beïnvloeden daarna pas te kijken of er nog actie gewenst is in de situatie waarin je bevindt. En heel vaak is dat dan eigenlijk al niet meer nodig.


Dus samenvatting: A van aandacht 'Oh', de A van acceptatie 'Oké' en de A van adaptatie 'Aha, ik kan wel iets doen'.


En als we dit niet doen deze stappen dan hebben we vaak Aandacht 'Oh, de werkelijkheid is niet zoals ik hem had gewild of bedacht', Afkeuring "Dat is niet de bedoeling' en dan Agressie naar mezelf toe of naar buiten toe. Dat loopt meestal niet naar wens af. Je hebt het vastzelf ook wel eens meegemaakt.


Dus als alternatief kunnen we beter het paadje oefenen van Aandacht, Acceptatie en Adaptatie.


Zo kunnen we vanuit het omarmen van de realiteit zoals die is, het toch steeds een beetje beter maken voor onszelf en anderen.

Gratis minitrainingen voor jou

No Courses Found!

Proud Imposter

Ontkracht angst dat je door de mand gaat vallen

Turboflow

Je beste zelf zijn, ook onder druk

Dagstart

Meer focus en flow in je werkdag

>> Toon alle minitrainingen <<

Donatie

Ben je blij met de minitrainingen hier? We doen er ons best voor om het zo fijn en waardevol mogelijk te maken voor je en hopen dat je er veel aan hebt! Als je wilt kun je ons helpen dat te blijven doen met een vrijwillige donatie. Goed karma!

Donatie

Ben je blij met de minitrainingen hier? We doen er ons best voor om het zo fijn en waardevol mogelijk te maken voor je en hopen dat je er veel aan hebt! Als je wilt kun je ons helpen dat te blijven doen met een vrijwillige donatie. Goed karma!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
(Naam en email zijn niet verplicht, email wordt nooit op de site getoond)
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

volgende week:

Challenge Week Dagoogst

maandag 10 – vrijdag 14 oktober 2022

Doe een hele week de dagoogst voor meer voldoening aan het eind van je werkdag

Goed gedaan! Wat vond je er van?

Als iemand twijfelt of deze mini-training wat voor ze is, blijkt dat het lezen van meningen van anderen heel erg helpt. Je review wordt anoniem gepubliceerd.

Goed gedaan! Wat vond je er van?

We horen graag je mening. En, als iemand twijfelt of deze mini-training wat voor ze is, blijkt dat het lezen van meningen van anderen heel erg helpt. Je review wordt anoniem gepubliceerd.

Goed gedaan! Wat vond je er van?

We horen graag je mening. En, als iemand twijfelt of deze mini-training wat voor ze is, blijkt dat het lezen van meningen van anderen heel erg helpt. Je review wordt anoniem gepubliceerd.

Goed gedaan! Wat vond je er van?

We horen graag je mening. En, als iemand twijfelt of deze mini-training wat voor ze is, blijkt dat het lezen van meningen van anderen heel erg helpt. Je review wordt anoniem gepubliceerd.

Goed gedaan! Wat vond je er van?

We horen graag je mening. En, als iemand twijfelt of deze mini-training wat voor ze is, blijkt dat het lezen van meningen van anderen heel erg helpt. Je review wordt anoniem gepubliceerd.

Goed gedaan! Wat vond je er van?

We hopen dat deze minitraining waardevol voor je is geweest! Zou je ons een plezier willen doen en een review achter laten? Misschien help je er iemand mee over de streep die twijfelt om mee te doen!

Meer gecentreerde mensen in de wereld, daar hebben we allemaal wat aan, of niet dan?

Proud Imposter!

Zo, daar kun je trots op zijn!

Gefeliciteerd met je badger, ga zo door!